mandag den 25. august 2014

Første dag på AM!

Det var så første dag som musikpædagogikstuderende, som der så fint står på mit studiekort.
Lige en dag i min smag! Starter ud med kor fra 9 - 12 med alle AM'ere og organister (og en fandens god korleder, Alice Granum). Det er virkelig fedt! Vi skal snart synge til en koncert, og er gået hurtigt i gang med 4 korsatser.

Hør 2 af dem her:
Déodat de Séverac, Tatum ergo:    https://www.youtube.com/watch?v=dfeQ8pXOYXA

Nystedt, Missa Brevis: Gloria:        https://www.youtube.com/watch?v=tLPqyyUJEtg

De er ikke lige barnemad.. taktarten skifter ustandseligt.. Men det lyder skidegodt! (altså også når vi synger, heh...)


Musikhistorie


Og så har vi haft musikhistorie. Spændende, men vi nåede ikke så forfærdeligt meget denne gang. Vi filosoferede lidt over hvad musik er. Så hørte vi noget klassisk musik og snakkede om hvordan det lød - i forhold til om vi kunne høre hvilken periode det var fra, hvem der har skrevet musikken osv.
Altså det foregår som en "forelæsning" hvor vi sidder måske over 30 i rummet, men vi bliver inddraget i timen, som en typisk historietime i gymnasiet.. dvs. professoren inddrager os ved fx at udpege en person ad gangen og spørge: "Hvad hører du i dette stykke musik?".. Typisk historielærere... :-)
Og så hørte vi lidt om Niels W. Gade. Men det lyder som om at vi går sådan rigtigt i gang en af de næste gange.


Hørelære


Derefter: Hørelære. Her skulle vi også lige i gang. Vi snakkede lidt om vores hørelærebaggrund i forhold til hvor meget undervisning og hvilken vi har haft tidligere. Men vi er jo allerede inddelt efter hold, som er lavet efter vores resultater af den lange teoriprøve vi alle har taget ved optagelsesprøverne.
Det er lidt svært at forklare hvad hørelære er, hvis nogle af jer ikke ved det. Men det handler fx om at læse noder hurtigt ved at kunne genkende intervallerne mellem noderne. Og også at lære at synge disse intervaller fra bladet(synge en melodi ved at læse noderne).
Og så handler det om at lære at læse rytmer og klappe dem, at kunne høre hvilke slags akkorder, der bliver spillet eller at vide hvilken funktion akkorderne har i forhold til hinanden.... Det er svært at forklare, og der er så ufatteligt meget mere i det fag. Så jeg har noget arbejde foran mig.
Læreren, Per er en af de sødeste mennesker man kunne forestille sig, og han husker altid at sige, at ingen af os må være stressede, bange eller nervøse, når vi kommer til hørelære. Det skal være helt afslappet og vi skal ikke konkurrere med andre end os selv. Og så skal han nok sørge for at alle er med hele tiden.
Det var også Per jeg mødte til optagelsesprøven dengang. Og han gjorde det så behageligt at lave den prøve. Man ser ham ikke uden et smil i hele ansigtet, og han gjorde det klart til optagelsesprøverne, at de godt vidste, at vi var nervøse - og at det måtte vi gerne være, det skulle vi overhovedet ikke tænke på, for de kunne godt se forbi al nervøsiteten i vores optræden.
Og så var det bl.a. Per jeg snakkede en hel del i telefon med, da jeg skulle vælge mellem at tage til konservatoriet i Esbjerg eller i København. Og han var god til at overtale mig :-)

Kor


Og til sidst havde jeg korledelse, også med Alice Granum. Jeg kan mærke at det bliver vildt fed undervisning! Vi startede ud med at snakke om hvor mange ting en korleder skal kunne, skal gøre, skal sørge for og holde øje med/lytte efter. Det kan jo både være børn og voksne, der skal ledes, så man skal jo ud over al korledelsen med alle dens aspekter fx kunne holde styr på en flok trætte 2. klassere, som skal på wc, som hellere vil løbe rundt eller som bare ikke kan holde koncentrationen. Jeg får fx også musikpædagogik, som jeg gætter på bl.a. vil give mig metoder til at holde børns koncentration og gøre det let for dem.
Men i timen gik vi også i gang med at lære slagskemaer(altså at dirigere). Det bliver også vildt sjovt.

Så dagen på kongekons var dejlig!

Folk skulle tage at slappe lidt af. 


Men cykelturen derimod, kan godt være ret stressende... Der er nogle, der er pissesure i trafikken.. og jeg er jo ikke lige vant til at cykle i byen endnu, så det er nok ikke altid jeg gør det helt rigtige - og så skal jeg lige love for at der ofte er nogen, der bliver sure. Fx vidste jeg ikke at man skulle holde for folk, der kommer ud af en bus og går ud på cykelstien... Så jeg cykler stille forbi og så bliver der råbt: "Man skal stoppe, for helvede!". Jaja, tak for info, det skal jeg da nok huske nu, men mon de selv laver nogle fejl nogensinde?


Og nu ser jeg Dybvaaaaad!! 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar