lørdag den 16. august 2014

Bestil et rejsekort! (det er gratis)

Hvis man er ung(og fx har et wildcard) og gerne vil kunne bruge det til noget i togene i KBH, så er man nødt til at have et rejsekort! Man kan ikke vælge "ung", når man bestiller en almindelig billet.


Her i hovedstadsområdet skal man have rejsekort for at kunne rejse billigere som ung (med Wildcard/Ung). Man kan simpelthen ikke vælge "ung", når man skal bestille billet:


Ja, sådan ser det i hvert fald ud på Jægersborg st. Jeg kan da ikke være sikker på om der er en eller anden måde man kan få en ung-billet uden rejsekort - men det her er altså mine erfaringer indtilvidere :)

Så jeg har anskaffet mig et rejsekort, som gør at jeg nu faktisk kan bruge mit wildcard, som koster 185 om året - og som (hvis jeg altså kan bruge det) kan give mig "ung-priser", der er halv pris. Så jeg kan på en god dag, på det rigtige tidspunkt komme ind til centrum (herude fra Gentofte, Jægersborg) for 20 kr. Oftest vil det koste 25 kr., men det er da også meget billigere end voksenprisen på 48 kr.!


Og Rejsekort er gratis at få tilsendt. Og så skal man bare tjekke ind lige inden man stiger på toget, ved at holde kortet på den blå knap:


Når man så er færdig med sin rejse tjekker man ud på den anden side af pælen på den station man er landet på. På kortet har man så et beløb liggende, som der trækkes penge fra hver gang man rejser. 
På stationerne kan man optanke sit kort, hvis der ikke er flere penge på. Man kan også tilmelde sig en automatisk optankning. 



Men jeg er nu ret overbevist om at det nok skal virke godt - har ikke brugt det endnu, men alle jeg har set på stationen tjekker ind med rejsekort... Det er altså også nemt!

Så igen: Hvis man er ung(og fx har et wildcard) og gerne vil kunne bruge det til noget herovre i København, så er man nødt til at have et rejsekort! For man kan ikke vælge "ung", når man bestiller en almindelig billet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar